クゥワイ・サムナン
Khvay Samnang

  • Installation view from “Love of the Land” at Tomio Koyama Gallery, Tokyo, 2022 ©Khvay Samnang photo by Kenji Takahashi
  • Installation view from “Love of the Land” at Tomio Koyama Gallery, Tokyo, 2022 ©Khvay Samnang photo by Kenji Takahashi
  • Installation view from “Love of the Land” at Tomio Koyama Gallery, Tokyo, 2022 ©Khvay Samnang photo by Kenji Takahashi
  • Installation view from “Love of the Land” at Tomio Koyama Gallery, Tokyo, 2022 ©Khvay Samnang photo by Kenji Takahashi
  • Installation view from “Love of the Land” at Tomio Koyama Gallery, Tokyo, 2022 ©Khvay Samnang photo by Kenji Takahashi
  • Installation view from “Love of the Land” at Tomio Koyama Gallery, Tokyo, 2022 ©Khvay Samnang photo by Kenji Takahashi
  • Kapsel 10: Khvay Samnang. Popil Digital C-Print, 60 x 90 cm, 80 x 120 cm Popil is an original work commissioned by Haus der Kunst in Munich, as part of the exhibition Capsule 10: Khvay Samnang, 18.01 – 14.07.2019 (curated by Damian Lentini) Haus der Kunst, 2019
  • Kapsel 10: Khvay Samnang. Popil Digital C-Print, 60 x 90 cm, 80 x 120 cm Popil is an original work commissioned by Haus der Kunst in Munich, as part of the exhibition Capsule 10: Khvay Samnang, 18.01 – 14.07.2019 (curated by Damian Lentini) Haus der Kunst, 2019
  • Kapsel 10: Khvay Samnang. Popil Digital C-Print, 60 x 90 cm, 80 x 120 cm Popil is an original work commissioned by Haus der Kunst in Munich, as part of the exhibition Capsule 10: Khvay Samnang, 18.01 – 14.07.2019 (curated by Damian Lentini) Haus der Kunst, 2019
  • Kapsel 10: Khvay Samnang. Popil Installation view Haus der Kunst, 2019 Photo: Maximilian Geuter
  • Kapsel 10: Khvay Samnang. Popil Installation view Haus der Kunst, 2019 Photo: Maximilian Geuter
  • Kapsel 10: Khvay Samnang. Popil Installation view Haus der Kunst, 2019 Photo: Maximilian Geuter
  • Kapsel 10: Khvay Samnang. Popil Installation view Haus der Kunst, 2019 Photo: Maximilian Geuter
  • Kapsel 10: Khvay Samnang. Popil Installation view Haus der Kunst, 2019 Photo: Maximilian Geuter
  • Preah Kunlong, installation view with dancer and choreographer Nget Rady (live performance), EMST, Athens, Greece, 2017, Photos by Khvay Samnang / Courtesy of the artist.
  • Preah Kunlong, installation view, Ottoneum, Kassel, Germany, 2017, Photos by Khvay Samnang / Courtesy of the artist.
  • Preah Kunlong, installation view, Ottoneum, Kassel, Germany, 2017, Photos by Khvay Samnang / Courtesy of the artist.
  • Untitled 2011 Digital C-Print 80 x 120 cm ©Khvay Samnang
  • Human Nature 2010-2011 Digital C-Print 120 x 180 cm ©Khvay Samnang
  • Human Nature 2010-2011 Digital C-Print 120 x 180 cm ©Khvay Samnang
  • Human Nature 2010-2011 Digital C-Print 120 x 180 cm ©Khvay Samnang
  • Untitled 2011 Newspaper, Tapioca glue 24.0 x 19.0 x 5.5 cm ©Khvay Samnang
  • Untitled 2011 23.0 x 18.0 x 5.5 cm ©Khvay Samnang
  • Installation view from "Human Nature" at Tomio Koyama Gallery Singapore, Singapore, 2014 ©Khvay Samnang
  • Installation view from "Human Nature" at Tomio Koyama Gallery Singapore, Singapore, 2014 ©Khvay Samnang
  • Installation view from "Human Nature" at Tomio Koyama Gallery Singapore, Singapore, 2014 ©Khvay Samnang
  • Installation view from "Human Nature" at Tomio Koyama Gallery Singapore, Singapore, 2014 ©Khvay Samnang
  • Installation view from "Human Nature" at Tomio Koyama Gallery Singapore, Singapore, 2014 ©Khvay Samnang
  • Enjoy My Sand 2013-2015 Digital C-Print 80 x 120 cm ©Khvay Samnang
  • Enjoy My Sand 2013-2015 Digital C-Print 80 x 120 cm ©Khvay Samnang
  • Installation view from "Enjoy My Sand" at 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery, Tokyo, 2015 ©Khvay Samnang
  • Installation view from "Enjoy My Sand" at 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery, Tokyo, 2015 ©Khvay Samnang
  • Installation view from "Enjoy My Sand" at 8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery, Tokyo, 2015 ©Khvay Samnang

カンボジアで最も重要な若手アーティストの一人であるクゥワイ・サムナン。写真、ビデオ、インスタレーション、彫刻、パフォーマンスなど様々なアプローチによって、歴史、文化、様々な事象についての新たな視点、解釈を探求しています。

土地にまつわる流動性、歴史性、継続する社会的・政治的な問題に興味をもち、
主にカンボジアを特定の文脈におけるテーマとしてとりあげますが、作品は普遍的なものも映し出します。

「何かについて学びたければ、十分に時間を費やし、そして本当に楽しまなければならない」。そう話すクゥワイの作品はユーモアに満ちたものが多く、一見滑稽に思えるパフォーマンスの中に、何層もの意味や象徴性、問題提起をもたせることがクゥワイ作品の特徴といえるでしょう。

クゥワイ・サムナンは1982年カンボジア生まれ、2006年プノンペンのRoyal University of Fine Artsを卒業しました。
主な個展に、SA SA BASSAC(カンボジア、プノンペン、2011、2012、2014年)、小山登美夫ギャラリーシンガポール(2014年)、ジュ・ド・ポーム国立美術館(フランス、パリ、2015年)、ボルドー現代美術館(フランス、2015年)、オレンジ郡立美術館(アメリカ、2015年)、サンタバーバラ現代美術館(アメリカ、2016年)、ハウス・デア・クンスト(ミュンヘン、ドイツ、2019年)があります。

主なグループ展に「Sights and Sounds: Global Video Art」(The Jewish Museum、ニューヨーク、2013年)、第4回シンガポールビエンナーレ (2013-14年)、第8回アジア・パシフィック・トリエンナーレ(2015年)、ドクメンタ14(ドイツ、2017年)があります。

2010年、2011年にトーキョーワンダーサイトのTWSクリエーター・イン・レジデンスに滞在、2014-2015年ベルリンのBethenian Künstlerhausで滞在制作しています。

http://www.khvaysamnang.com

個展

2022 Love of the Land」小山登美夫ギャラリー六本木&天王洲、東京
「Dancing the Land」ifa Gallery Stuttgart - Institut für Auslandsbeziehungen(ドイツ対外文化交流研究所)、シュトゥットガルト、ドイツ
2021 「Khvay Samnang: Calling for Rain」Tramway、グラスゴー、スコットランド
2019 「A Forest of Spirits」Nova Contemporary、バンコク、タイ
「Preah Kunlong/ Where is my land?」Batia Sarem Gallery、シェムリアップ、カンボジア
「Capsule10: Khvay Samnang」Haus der Kunst、ミュンヘン、ドイツ
2017 「Where is My Land?」Sa Sa Art Projects、プノンペン、カンボジア
2016 「Bloom Projects Exchange Series: Khvay Samnang, Footprints of Yantra Man」サンタバーバラ現代美術館、カリフォルニア、アメリカ
2015 「The Pacific Project: Khvay Samnang」オレンジ郡立美術館、カリフォルニア、アメリカ
「Enjoy My Sand」8/ ART GALLERY/ Tomio Koyama Gallery、東京
「Footprints of Yantra Man」Künstlerhaus Bethanien、ベルリン、ドイツ
「Rubber Man: L’Homme caoutchouc」ジュ・ド・ポーム現代美術館、パリ、フランス[ボルドー現代美術館、ボルドー、フランス、2015-2016へ巡回]
2014 「Human Nature」小山登美夫ギャラリー シンガポール、シンガポール
「Rubber Man」SA SA BASSAC、プノンペン、カンボジア
「Staging Cambodia: Video, Memory and Rock-n-Roll」HAU劇場、ベルリン、ドイツ
2012 「Newspaper Man」SA SA BASSAC、プノンペン、カンボジア
2011 「Human Nature」Royal University of Fine Art /PhotoPhomPenh、プノンペン、カンボジア
「Untitled」SA SA BASSAC、プノンペン、カンボジア
「Wedding + Hair」Hotel de la Paix Arts Lounge、シェムリアップ、カンボジア
2010 「Wedding」Sa Sa Art Gallery、プノンペン、カンボジア
2009 「Hair」Java Café and Gallery、プノンペン、カンボジア

グループ展

2023 「Art Macao: Macao International Art Biennale 2023」The Macao Museum of Art、マカオ
2022 「紀南アートウィーク2022: みかんマンダラ」和歌⼭県紀南地域 ⽥辺市内各所
Documenta 15、カッセル、ドイツ(Sa Sa Art Projectsのメンバーとして参加)
「Master of Lands and Waters」 Sa Sa Art Projects、プノンペン、カンボジア
2021 「Sounds as Silence: The Academic Value of Life」Art Museum of Guangzhou Academy of Fine Arts、広州、中国
OCATビエンナーレ 2021「Resonances of One Hundred Things」OCT Contemporary Art Terminal、深圳、中国
Gallery Children’s Biennale 2021、Online and National Gallery Singapore、シンガポール
「Living Matter」国立トレチャコフ美術館、モスクワ、ロシア
「アウラ現代藝術振興財団 コレクション展: 水の越境者(ゾーミ)たち -メコン地域の現代アート-」船場エクセルビル、大阪
「Daegu Forum I Playground for Poetry」大邱美術館、大邱広域市、韓国
ヘルシンキ・ビエンナーレ 2021、ヘルシンキ&ヴァッリサーリ島、フィンランド
「Climate Care: Reimagining Shared Planetary Futures」Museum of Applied Arts、ウィーン、オーストリア
「Listening to Voices」 Futura、プラハ、チェコ
2020 バンコク・アート・ビエンナーレ 2020「Escape Routes」バンコク、タイ
「In The Forest, Even the Air Breathes」Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea di Bergamo、ベルガモ、イタリア
「Say the Unsayable: 10th Yeosu International Art Festival 2020」Yeosu Expo Art Gallery、麗水、韓国
「Green Currents」Fondation groupe EDF、パリ、フランス
「Animalia」Garage Rotterdam、ロッテルダム、オランダ
2019 Frieze London 2019: Live Performance、ロンドン、イギリス
「An Opera for Animals」ロックバンド美術館、上海、中国
「In one drop of water」ニュー・サウス・ウェールズ州立美術館、シドニー、オーストラリア
「Bruised: Art Action and Ecology in Asia」RMIT Gallery、ロイヤルメルボルン工科大学、 メルボルン、オーストラリア
「Borderlines」Talbot Rice Gallery、エジンバラ大学、エジンバラ、イギリス
「Documenting Change: Our Climate (Past, Present, Future)」CU Art Museum、コロラド大学ボルダー校、カリフォルニア、アメリカ
「Our Collections!―鳥取県のアート・コレクションの、これまでとこれから―」鳥取県立博物館、鳥取
2018 台北ビエンナーレ2018「Post Nature」台北市立美術館、台北、台湾
「ビヨンドワンダー さまざまなユートピアへの眼差し」 名古屋芸術大学 Art & Design Center、北名古屋、愛知
「Constructing Mythologies」Edouard Malingue Gallery、香港
Taehwa River Eco Art Festival 2018、テーワ川公園、蔚山、韓国
「ソピアップ・ピッチ / クゥワイ・サムナン / シュシ・スライマン」小山登美夫ギャラリー、東京
「Animals & Us」Turner Contemporary、マーゲイト、イギリス
「When animals talked to human」Travesia Cuatro Gallery、マドリッド、スペイン
第21回シドニー・ビエンナーレ「Superposition: Equilibrium and Engagement」ニュー・サウス・ウェールズ州立美術館、シドニー、オーストラリア
2017 「Le Paysage Apres Coup」Faux Mouvement- Contemporary Art Center、メッス、フランス
「The Pacific」Libby Leshgod Gallery、Emily Carr University of Art + Design、バンクーバー、カナダ
「Fleeting Territories」Kunstraum Niederösterreic、ウィーン、オーストリア
Documenta 14、EMST、アテネ、ギリシャ/ Ottoneum、カッセル、ドイツ
「Political Acts: Pioneers of Performance Art in Southeast Asia」Art Center Melbourne、メルボルン、オーストラリア
「The Darkened Mirror: Global Perspectives on Water」サンノゼ美術館、カリフォルニア、アメリカ
「Human Nature」Northern Photographic Center、オウル、フィンランド
「Dendromorphies : Créer avec l’arbre」Topographie de l’Art、パリ、フランス
「People, Money, Ghosts (Movement as Metaphor)」Jim Thompson Art Center、バンコク、タイ
「Currents」サンノゼ美術館、カリフォルニア、アメリカ
2016 「The Immeasurable Here」Outlet Fine Art、ニューヨーク、アメリカ
「Anywhere but here」Betonsalon、パリ、フランス
「Histories of Futrue」カンボジア国立博物館、プノンペン、カンボジア
「Future Nature」Jack Hanley Gallery、ニューヨーク、アメリカ
「Phnom Penh, Rescues Archaeology: The Body and the Lens in the City, Fragments & Empire: Cambodian Art from the Angkor Period」John Young Museum of Art、ハワイ大学、ハワイ、アメリカ
「Shifting Geographies」Bophana Audiovisual Resource Center、プノンペン、カンボジア
2015 アジア・パシフィック・トリエンナーレ(APT)、クイーンズランド州立美術館、ブリスベン、オーストラリア
第二回AFRIperFOMAビエンナーレ、ラゴス、ナイジェリア
「Globale: Global Control and Censorship」ZKM | Center of Art and Media、カールスルーエ、ドイツ
デリー・フォトフェスティバル「I see you see me」Gallery Threshold、ニューデリー、インド
「inToAsia: Time-based Art Festival 2015 – Architectural Landscapes: SEA in the Forefront」クイーンズ美術館、ニューヨーク、アメリカ
「And That Which Was Always Known」Yavuz Gallery、シンガポール
「Rates of Exchange, Un-Compared: Contemporary Art in Bangkok and Phnom Penh」H Gallery、バンコク、タイ/ SA SA BASSAC、プノンペン、カンボジア
アートステージ・シンガポール「Eagles Fly, Sheeps Flock」Southeast Asian Platform、シンガポール
「Prudential Eye Awards Finalist Exhibition」アート科学博物館、シンガポール
「Social Engagement Artists」小山登美夫ギャラリー シンガポール、シンガポール
「The Khmer Rouge and the consequences. Documentation as artistic memory work」ベルリン芸術アカデミー、ベルリン、ドイツ
2014 Mapping Melbourne 2014「Swimming in Sand: Growing Rice Under an Umbrella」No Vacancy Gallery、メルボルン、オーストラリア
「Phnom Penh, Rescue Archaeology: The Body and the Lens in the City」SEA Fest、ゴールドスミス・カレッジ、ロンドン、イギリス
「Looking at the Big Blue Sky」Meta House、プノンペン、カンボジア
「Phnom Penh, Rescue Archaeology: The Body and the Lens in the City」The Disappearance、現代美術センター(CCA)、シンガポール
シーサンパンナ・フォト・フェスティバル「Medicine to Heal: Cambodian Photography since 2000」雲南、中国
The 7th Move On Asia「Censorship」Alternative Space LOOP、ソウル、韓国
「Phnom Penh, Rescue Archaeology: The Body and the Lens in the City」SA SA BASSAC、プノンペン、カンボジア
2013 第4回アジア・アート・ビエンナーレ「Everyday Life」台北市立美術館、台北、台湾
第4回シンガポール・ビエンナーレ「If The World Changed」シンガポール各所
「Sights and Sounds: Global Video Art」ジューイッシュ・ミュージアム、ニューヨーク、アメリカ
「Phnom Penh, Rescue Archaeology: Contemporary Art and Urban Change in Cambodia」iInstitut für Auslandsbeziehungen(ドイツ対外文化交流研究所)、ベルリン&シュトゥットガルト、ドイツ
「Out of Nowhere: Photography in Cambodia」creativetimereports.org
「Developments」Seventh Gallery、メルボルン、オーストラリア
2012 「Poetic Politic」Kadist Foundation、サンフランシスコ、アメリカ
「Deep Sea」Primo Marella Gallery、ミラノ、イタリア
「Mondi」Dry Photo Contemporaneo、プラート、イタリア
光州ビエンナーレ 2012「ROUNDTABLE: You Owe Me. I Dont’ Owe You Nothin.」Tobias Rehberger Pavilion、光州、韓国
Noorderlight Photography Festival 2012「Terra Incognita」オランダ
「Current Views and Actions: Photography and Performance Documentation from Phnom Penh」ノーザン・イリノイ美術館、イリノイ、アメリカ
「new artefacts」SA SA BASSAC、プノンペン、カンボジア
Scotiabank CONTACT Photography Festival 2012「Between Fantasy and Reality: Six Photographers from Cambodia」Art Square Gallery、トロント、カナダ
「Ruptures and Revival: Cambodian Photography in the Last Decade」シンガポール現代美術研究所、シンガポール
2011 「Tokyo 2010」トーキョーワンダーサイト本郷、東京
「Between/ Myanmar-Cambodia」Metahouse、プノンペン、コンボジア
「アルル国際フォトフェスティバル Night of the Year」アルル、フランス
2010 「Luxury Time and Space」トーキョーワンダーサイト青山、東京
オレンジ国際フォトフェスティバル、長沙、中国
「Big Eyes」Sa Sa Art Gallery、プノンペン、カンボジア
2009 「Forever Until Now: Contemporary Art from Cambodia」10 Chancery Lane Gallery、香港
2008 「アルル国際フォトフェスティバル Night of the Year」アルル、フランス
「Reminder: Photo Phnom Penh」Bophanna Audiovisual Center、プノンペン、カンボジア
「I love PP」Java Café and Gallery、プノンペン、カンボジア
「Art of Survival」Meta House、プノンペン、カンボジア
「Silence」Meta House、プノンペン、カンボジア
2007 「Menthoamada」Gasolina、プノンペン、カンボジア
「Spirit House」Khmer Arts Academy、タクマウ、カンボジア
「14 + 1」French Cultural Center Gallery、プノンペン、カンボジア
「Market」Meta House、プノンペン、カンボジア
「Surfacing」Sala Artspace、プノンペン、カンボジア
「Anon」Sala Artspace、プノンペン、カンボジア
2006 「Contemporary Cambodian Art Review」Sala Artspace、プノンペン、カンボジア
「I am leaving」French Cultural Center Gallery、プノンペン、カンボジア
2005 「Sowing Seeds of Peace」Mekong River Basin、Institute of Education、プノンペン、カンボジア
「Similar things between the Khmer and the Thai」駐柬タイ王国大使館、プノンペン、カンボジア
2004 「Life: Student Exhibition for the 86th Anniversary」Royal University of Fine Arts、プノンペン、カンボジア

上映歴

2021 「Embracing Nature」 Online Screening、 Staatliche Kunstsammlungen Dresden、ドレスデン、ドイツ
2019 「Cine Club: Artists’ films of Khvay Samnang」Bophana Center、プノンペン、カンボジア
2018 「Living on the Edge」The Factory Contemporary Arts Centre、ホーチミン、ベトナム
2017 「The People’s Summit」McCormick Place、シカゴ、アメリカ
「Forces and Volumes」Bophana Center、プノンペン、カンボジア
2015 「Vidéothèque Project」Arts Santa Mònica、バルセロナ、スペイン
「Inaugural Vision Forum」Asian Cultural Center、光州、韓国
「BIMI Essay Film Festival」ロンドン、イギリス
「FOKUS Video Art Festival」Nikolaj Kunsthal、コペンハーゲン、デンマーク
「Inventing the Possible」ジュ・ド・ポーム国立美術館、パリ、フランス

受賞歴

2020 The Shpilman International Photography Prize 2020、エルサレム
2016 Future Generation Art Prize、ウクライナ
2015 Han Nefkens Foundation, BACC Award for Contemporary Art、タイ
Prix Pictet Prize
AIGA AGO Photography Prize Long List、カナダ
Prudential Eye Awards, Best Emerging Artist in Asia Using Photography、シンガポール
Sovereign Asian Art Prize Finalist、香港
2014 Sovereign Asian Art Prize、香港
Future Generation Art Prize、ウクライナ
2013 Future Generation Art Prize、ウクライナ
Prix Pictet、フランス

ワークショップ/レジデンス

2019 Delfina Foundation、ロンドン、イギリス
2017 Disarming the Gods: アクラム・カーン(振付師、ダンサー)主催のシンクタンク、KfW Stiftung、フランクフルト、ドイツ
2014-15 KfW Stiftung レジデンスプログラム、Künstlerhaus Bethenian、ベルリン、ドイツ
2013 Residency Unlimited and Casita Maria/ IN RESIDENCE、Season of Cambodia、ニューヨーク、アメリカ
2011 Creators Program、トーキョーワンダーサイト、東京
Between, Metahouse、プノンペン、カンボジア
Co-Founder、SA SA BASSAC、プノンペン、カンボジア
2010 Creators Program、トーキョーワンダーサイト、東京
Co-Founder、Sa Sa Art Projects、The Building、プノンペン、カンボジア
2009 Co-Founder、Sa Sa Art Gallery、プノンペン、カンボジア
2008 Bassac Studio、プノンペン、カンボジア
2007 Photography: History and Training with Stephane Janin、Popil Photo Gallery、プノンペン、カンボジア
Co-Founder of the artist collective Stiev Selapak、プノンペン、カンボジア

パブリックコレクション

アウラ現代藝術振興財団
オーストラリア国立美術館
カディスト財団、フランス
クイーンズランド州立美術館、オーストラリア
シンガポール美術館
ドイツ対外文化交流研究所(ifa)、ドイツ
マイイアム現代美術館、タイ
メインランド・アート・ファンド、オーストラリア
DC Collection
KfW Bankengruppe(ドイツ復興金融公庫)財団
Rei Foundation Limited

出版物

『A Forest of Spirits』Nova Contemporary 2019
『Khvay Samnang – Preah Kunlong / Where is My Land?』Batia Sarem Gallery 2019
『Khvay Samnang: The Life Beneath My Feet』Verlag Kettler 2015 著者:Nicola MÜLLERSCHÖN、Christoph TANNERT インタビュー:Hendrik Folkerts
『Khvay Samnang: Rubber Man: L’Homme caoutchouc』ジュ・ド・ポーム国立美術館、ボルドー現代美術館 2015 
『Human Nature』小山登美夫ギャラリー 2014